20 voorspellingen over AI en digitalisering voor 2024

20 voorspellingen over AI en digitalisering voor 2024

20 voorspellingen over AI en digitalisering voor 2024

27 December 2023

27 December 2023

27 December 2023

Miniature world model for desktop
Miniature world model for desktop
Miniature world model for desktop

Wat een jaar was 2023! AI, AI en nog meer AI. En we zijn echt nog maar net begonnen. Waren we begin dit jaar betoverd door ChatGPT, inmiddels is duidelijk dat AI een horizontale revolutie is, het zal overal zijn kop op steken. In 2024 gaat het gewoon door. AI is onderdeel van de verdere digitalisering. Het leek me interessant om mijn ideeën en voorspellingen voor 2024 te delen, in willekeurige volgorde.

Vragen of feedback? Laat het weten in de comments!

1] De snelheid van technologie en AI gaat nog verder omhoog.

Nog sneller? Ja. Want de grote spelers in AI komen nu pas echt op gang eigenlijk. Dat geldt ook voor de open-source AI modellen. Dus nog meer mogelijkheden om er gebruik van te maken. Ik denk dat wereldwijde merken zich gaan melden met praktische AI toepassingen. Denk aan Samsung, Philips, LG, McDonalds, Ahold, Shell, etc.

2] Er komen veel meer bruikbare AI toepassingen

Net als dat we met het internet en smartphone hebben gezien, ging het echt hard toen er toepassingen kwamen die nuttig waren. Zoals Email, WhatsApp, Shazam, Social Media en Buienradar. Dat gaan we in 2024 ook voor AI zien, waardoor de adoptie zal stijgen. Dat zal zich niet beperken tot onze privé situatie, dat gaat ook op het werk gelden.

3] Alles is nep

Met de komst van AI moet je je bij alles gaan afvragen of het wel echt is. Nieuws, video, spraakberichten en zelfs mensen die je (video)bellen. Ik voorspel dat dat tot problemen leidt. Bijvoorbeeld bij de verkiezingen in Amerika, maar ook in oplichting van kwetsbare groepen. Wellicht zien we ook dat mensen dit snel zat zijn en misschien wel weer meer voor echte interactie gaan kiezen. Dat zou de maatschappij wel helpen denk ik. Het is echter niet gek thuis of op het werk met elkaar een codewoord af te spreken....

4] We gaan digitale skills voorop stellen

Bedrijven, onderwijs en overheid gaan personeel meer en meer opleiden in digitale skills. Enerzijds door wat ik bij punt 1 noem, het is onontkoombaar. Anderzijds, door de ontwikkelingen genoemd in punten 2 en 3, wordt het duidelijk dat het trainen in digitale vaardigheden veel te lang is uitgesteld. Bedrijven gaan hun werknemers klaarstomen voor banen van de toekomst. Het onderwijs zet hier hopelijk ook een grote stap in, door de 21st century skills goed te implementeren.

5] Creatief, analytisch, kritisch = winnen

Iedereen die zichzelf meer traint in creatief, analytisch en kritisch denken zal winnen. De combinatie met verbeterde digitale skills en een test-mindset (design thinking, design sprint, lean, agile) betekent winnen. Dit betekent echter ook verandering. Succesfactor hier zal zijn dat leiderschap en HR goed samenwerken om de verandering te sturen en begeleiden in bedrijven. In 2024 gaan veel bedrijven hier mee verder of een begin mee maken.

6] Een AI vriend is niet raar

We zullen een grote opkomst zien van apps en tools die vriendschap zullen bieden via een AI figuur. Hoewel we dit nu raar vinden, hadden we dezelfde perceptie over mobiele telefoons in 2001. Nu al hebben Gen-Z en millennials één derde van hun beste vrienden online ontmoet. Waarvan een groot gedeelte ze ook alleen online zien. Daar komt zometeen ook AI bij.

7] Regelgeving

Ja, regels horen erbij. Gelukkig maar. In 2024 gaan we meer regelgeving zien rondom digital en AI. Dat remt soms event ontwikkeling en innovatie, maar op lange termijn is dit alleen maar goed. De EU loopt voorop, maar in China en de VS zit men ook niet stil. Kortom: er is wel consensus dat dit moet. We gaan hopelijk hiermee ook beter inzien dat de EU juist ook heel belangrijk is voor ons.

8] E-commerce trends: fast-cheap en social

De grootste nieuwe online winkel? TikTok. Kopen in een social platform wordt volwassen.

De snelst groeiende e-commerce? Namen als Temu, Shein, Flip. YasSay en anderen. Allemaal rondom heel snel wisselend assortiment en lage prijzen. Temu is inmiddels groter dan AliBaba. We gaan hier meer aan besteden en vaker zo kopen. Ook zullen meer merken zo gaan verkopen.

9] Slimme brillen breken nog niet door

Ondanks veel aandacht voor de Ray-Ban META brillen en de Apple Vision Pro, zullen bij het grote publiek de nieuwe slimme brillen nog niet doorbreken. Daar hebben we nog veel langer voor nodig. Wel zullen we de eerste echt nuttige toepassingen zien, waarschijnlijk in bedrijfstoepassingen.

10] Digitale assistenten overal

We gaan slimme digitale assistenten zien, in elke niche. Hulp bij het begrijpen van juridische documenten, hulp bij het ontwerpen van huizen, co-pilot in Office en Windows, maken van marketing content, etc. Maar ook gewoon thuis: een afspraak maken bij de kapper of boodschappen bestellen is straks een opdracht of gesprekje met je AI assistent op je telefoon. De eerste vormen hiervan gaan we in 2024 ervaren.

11] Nieuwe vormen van kunst en creatief werk

AI gaat helpen om creatieve geesten nog creatiever te laten zijn en dingen te doen die nooit eerder mogelijk waren. En dingen te combineren waar anderen niet aan denken. De discussie of AI ook kunst is zal onverminderd doorgaan.

12] IT reparatie in bedrijven gaat harder

Waar corona het eerste signaal was dat je je IT op orde moet hebben, verwacht ik dat bedrijven in 2024 echt make or break moeten spelen om hun IT landschap op orde te krijgen. Wie hier niet serieus mee om gaat, krijgt het deksel op de neus in de jaren erna. Je data en IT niet op orde gaat gemiste kansen geven in ketens, maar ook simpelweg op het gebied van AI. Zonder data geen AI.

13] Digital marketing verandert voorgoed

Digital marketing gaat een hele andere koers varen. Dit gaat grote verandering voor agencies en marketing afdelingen betekenen. Bijvoorbeeld Google gaat veranderen, maar ook contentcreatie verandert sterk. Wat als Google gewoon het antwoord geeft zonder dat een gebruiker naar je site hoeft? (Spoiler: die kans is groot)

Social platforms zullen nog meer hun best doen om je op het platform te houden en zullen AI toepassingen toevoegen. We gaan waarschijnlijk ook wat minder schermen gebruiken, omdat we aan AI assistenten opdrachten geven, die dan voor ons worden uitgevoerd. Deze zaken gaan digital marketing flink opschudden, met winnaars en verliezers. Firstmovers zullen profiteren.

14] Een merk zijn is belangrijker dan ooit

In een wereld waarin communicatie en marketing heel snel zal veranderen en zaken als duurzaamheid en transparantie op veel vlakken belangrijk zijn, is het belangrijker dan ooit voor bedrijven om een merk te zijn. Het era van “fake it till you make it’ is voorbij. Mensen hebben behoefte aan herkenbaarheid en merken die aansluiten bij hun waarden en wereldbeeld. Ook adverteren voor traffic wordt anders, je boodschap, waarden en kenmerken moeten zichtbaar zijn waar je doelgroep is. En daar ook antwoord geven op vragen. Bijvoorbeeld op social media niet posten om te laten klikken, maar om te laten interacteren of beleven.

15] We gaan AI marketplaces zien

Je kunt nu op marketplaces terecht om een dienst te kopen, die iemand dan voor je uitvoert. Bijvoorbeeld op Fiverr of Upwork. Een aantal van de diensten zal ook door een AI agent uitgevoerd kunnen worden. Ik denk dat we de eerste vormen hiervan gaan zien. Dus geen mens - mens relatie tot stand brengen om een dienst uit te voeren, maar een mens - AI relatie. En daarvoor betalen.

16] We gaan nadenken over AI na de dood

Met AI is het mogelijk om na je dood digitaal verder te leven. Als een soort avatar, of als chatbot. Maar willen we dat? Is dat wel zo goed voor degenen die achterblijven? (Kans is groot van niet op lange termijn, al kunnen op korte termijn ook voordelen bestaan.) Interessant om thuis eens te bespreken.

17] AI gaat werk definitief veranderen

Waar AI nu nog vooral tekst en plaatjes genereren is voor veel mensen, gaan we komend jaar integraties zien die veel meer kunnen. Die gaan ingezet worden op de werkvloer. Bijvoorbeeld analyses uitvoeren, campagnes maken of sneller software ontwikkelen (bijvoorbeeld voor MVP's). Ook op klantenservice gaat de impact groot zijn.

18] De HR afdeling verandert en wordt heel belangrijk

We gaan nieuwe vragen zien in het HR domein. Wat is ons ethisch beleid rondom AI? Hoe gaan we om met mensen die FOBO (fear of becoming obsolete) hebben? Hoe zorgen we dat er een beleid is waarbij medewerkers verantwoord en veilig AI in zetten? Punten 4,5 en 10 bijvoorbeeld spelen hier ook bij.

Veel hiervan zal ook met het adopteren van nieuwe manieren van werken en denken te maken hebben. Verandering faciliteren en begeleiden wordt heel belangrijk. Dit kan een behoorlijke uitdaging zijn voor traditionele HR teams en organisaties.

19] AI kost veel energie, maar dat wordt beter

AI kost heel veel energie, vooral stroom. Er is namelijk veel rekenkracht nodig. Ik denk dat we steeds meer AI modellen gaan zien die ook lokaal (dus op je PC en smartphone) gaan draaien. Apple is hier mee bezig, maar ook Microsoft en Google brachten al modellen uit die lokaal gedraaid kunnen worden. Dan hoeven de datacenters minder hard te werken. Een andere invloed zal zijn dat rekenkracht steeds efficiënter zal worden. Bijvoorbeeld door Quantum Computing.

20] AI gaat ons niet vervangen

In 2024 zeker niet, maar ook daarna niet op korte termijn. AI werkt met een opdracht. Wij mensen starten de werking en niet andersom. AI gaat ons op veel manieren helpen en het zal op veel plekken toegepast worden, met name om productiviteit te verhogen, opdrachten voor ons uit te voeren en tijd te winnen. Maar wij zijn in de lead. We zullen echter wel moeten veranderen.


Deze jaren markeren een nieuwe fase die we in gaan. Die van automatiseren (pakweg de afgelopen 25-35 jaar) naar echte digitalisering. AI gaat een grote rol in ons leven spelen en digitalisering zet daarmee nog verder door. Dat is niets om bang voor te zijn. Wij zijn nog in control als mens. We krijgen hulp van wetgeving. Maar, we zullen ook zelf wat moeten doen en dingen heroverwegen en veranderen.

Mijn beste advies: probeer veel uit, oefen veel en begrijp AI steeds beter. Dan ga je de toepassing en mogelijkheden in je eigen situatie steeds meer zien en dus de kansen ook. Bovendien loop je dan al snel een stapje voor, dat is altijd mooi meegenomen!